Blog ni dibuat khas untuk tatapan serta panduan untuk bakal-bakal ibu muda membuat persiapan menjelang kehamilan,kelahiran serta semasa menjalani pantang

Isnin, 22 Februari 2010

Tanda-tanda anda akan melahirkan Bayi

Akhirnya minggu penantian anda telah berakhir dan pelahiran anda akan bermula. Ini merupakan kemuncak kehamilan anda kerana saat anda melihat bayi anda buat kali pertama hanya tinggal bebarapa jam lagi. Anda akan berasa seronok tetapi khuatir tentang perjalanan pelahiran anda. Anda akan berasa lebih yakin sekiranya anda telah menyediakan diri anda dengan baik, oleh itu membolehkan anda memahami apa yang berlaku kepada badan anda setiap tahap pelahiran dan dapat menjangka apa yang akan berlaku. Melahirkan bayi boleh jadi suatu pengalaman yang sungguh bermakna. Sekiranya anda bertenang dan relaks, anda akan lebih menikmatinya. Berlatihlah teknik merehatkan diri dan bernafas sebelum pelahiran untuk membantu anda berkeadaan tenang semasa kontraksi dan menghadapi kesakitan anda. Jangan kecewa jika pelahiran anda tidak sebaik yang anda jangkakan.


Menyedari Anda Sedang Menghadapi Pelahiran
Anda mungkin berasa risau yang anda tidak akan mengenali saat pelahiran apabila tiba masanya. Ini hampir tidak mungkin berlaku. Walaupun anda mungkin keliru antara kontraksi pelahiran yang pertama dengan kontraksi yang mungkin anda alami pada minggu-minggu akhir kehamilan, anda berkemungkinan mengetahui masa untuk pelahiran kerana pelahiran disusuli oleh beberapa tanda.


Tanda Pelahiran

Satu Penunjuk
Mukus penyumbat yang tebal dan berdarah yang menyekat leher rahim semasa kehamilan, biasanya keluar dari faraj, sama ada sebelum atau pada tahap pelahiran yang awal.

Perkara Yang Perlu Dilakukan

Penunjuk ini mungkin berlaku beberapa hari sebelum pelahiran bermula. Oleh itu, tunggu sehingga anda berasa sakit perut atau sakit belakang yang kerap atau tetuban anda pecah, sebelum anda menelefon hospital atau bidan anda.


Tetuban Anda Pecah
Tetuban yang mengelilingi bayi anda boleh pecah bila-bila masa semasa pelahiran. Air ini mungkin melimpah dengan tiba-tiba tetapi biasanya dilihat sebagai lelehan cecair kerana kepala bayi telah turun dan ini mengahalang cecair melimpah keluar.

Perkara Yang Perlu Dilakukan

Hubungi pihak hospital atau bidan dengan serta merta. Anda perlu ke hospital walaupun kontraksi belum bermula kerana terdapat risiko jangkitan. Pada masa yang sama, pakailah tuala wanita untuk menyerap cecair itu.


Kontraksi
Ini mungkin bermula sebagai sakit belakang yang tidak begitu mencucuk atau anda mungkin berasa sangat sakit pada bahagian paha. Seterusnya anda mungkin mendapat kontraksi dalam perut, seakan-akan sakit kedatangan haid yang teruk.

Perkara Yang Perlu Dilakukan

Apabila kontraksi menjadi kerap, ambil selang masanya,. Sekiranya anda fikir anda mengalami pelahiran, panggil doktor atau bidan. Anda tidak perlu pergi ke hospital dengan segera kecuali kontraksi berlaku dengan sangat kerap (setiap 5 minit) atau anda berasa sangat sakit. Pelahiran yang pertama biasanya berlaku selama 12 hingga 14 jam dan sering kali lebih baik jika anda menghabiskan beberapa jam daripada masa ini di rumah.

Bergeraklah ke sana ke mari dengan perlahan dan berehatlah apabila perlu. Barangkali anda boleh merehatkan diri dengan mandi air panas, sekiranya tetuban anda belum pecah, atau makan snek ringan. Pihak hospital mungkin akan menasihatkan anda supaya menunggu sehingga kontraksi menjadi agak kuat dan berlaku kira-kira setiap 5 minit sebelum anda meninggalkan rumah.


Permulaan Palsu
Rahim mengecut sepanjang kehamilan. Pada minggu yang akhir, kontraksi Braxton Hicks menjadi lebih kuat. Oleh itu, anda mungkin fikir kelahiran anda telah bermula. Akan tetapi, kontraksi pelahiran yang sebenar berlaku dengan tetap dan bertambah kuat dan kerap. Oleh itu, anda sepatutnya dapat mengetahui masa pelahiran yang sebenar bermula.

Adakalanya, kontraksi bermula dan kemudian hilang. Teruskan bergerak kerana kontraksi ini akan bermula semula.


Mengukur Masa Kontraksi
Ukur masa kontraksi selama sejam. Perhatikan bila masa setiap satu bermula dan berakhir. Kontraksi ini sepatutnya menjadi lebih kuat dan kerap, dan berlanjutan selama sekurang-kurangnya 40 saat apabila pelahiran disahkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan